Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2017

Στο διάστημα συμπαρασύραμε και γονείς!!!

Την εβδομάδα που μας πέρασε επιχειρήσαμε να εφαρμόσουμε τη διερευνητική προσέγγιση μάθησης με τη συμμετοχική διαδικασία γονέων. Κατ' αρχήν ζητήσαμε από τους γονείς με ενημερωτικό σημείωμα να συγκεντρώσουν υλικό για το θέμα που επρόκειτο να επεξεργαστούμε, τους πλανήτες και το διάστημα. Με μια ενημέρωση επεξηγήσαμε τί είδους υλικό μπορούν να φέρουν, πώς να το αναζητήσουν και πώς θα το επεξεργαστούμε. Επίσης τους καλέσαμε στο τέλος της εβδομάδας για να τους παρουσιάσουμε όσα κατακτήσαμε. 
Πρώτος μας σταθμός φυσικά ήταν η δημιουργία του κόσμου από την επιστημονική σκοπιά: Η θεωρία του Big Bang χωρίστηκε σε στάδια τα οποία παίξαμε με το σώμα μας και στη συνέχεια ανά μικρές ομάδες τα αποτυπώσαμε σε μαύρο χαρτόνι και τα τοποθετήσαμε στην αρχή της ιστοριογραμής μας. Νέες λέξεις μπήκαν στο λεξιλόγιό μας, όπως η έκρηξη, τα σωματίδια και η δημιουργία!
 
 










Η δημιουργία του ηλιακού συστήματος μας έδωσε ισχυρό έναυσμα για χορό και κίνηση με αρκετή δόση αυτενέργειας!!!

Το υλικό συγκεντρώθηκε (παραμύθια, εγκυκλοπαίδειες, παιχνίδια και εικόνες) και ξεκίνησε η επεξεργασία. Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες, η πρώτη ανέλαβε το θέμα των Πλανητών και η δεύτερη της Ημέρας και της Νύχτας και των Εποχών. Κάθε ομάδα όρισε έναν αρχηγό που έδινε οδηγίες για τις κινήσεις τους. Κατ' αρχήν κάθε ομάδα επέλεξε ποια στοιχεία από το υλικό που είχαμε στη διάθεσή μας θα της ήταν χρήσιμα για την επεξήγηση των φαινομένων. Σαφώς υπήρχε και η δυνατότητα ανταλλαγής υλικών μεταξύ των ομάδων αλλά και η αφαίρεση ή συμπλήρωση αυτών.

Η ομάδα των Πλανητών ξεκίνησε από τη δημιουργία του γαλαξία και τον μύθο που κρύβει αυτή, ένας πολύ ενδιαφέρον μύθος που επεξηγεί και την ονομασία του. Στη συνέχεια έψαξαν στα βιβλία τους πλανήτες που απαρτίζουν το ηλιακό σύστημα και βασιζόμενοι στις προϋπάρχουσες γνώσεις τους κατέγραψαν την απόσταση των πλανητών από τον ήλιο, το μέγεθός τους αναλογικά με τον ήλιο και την διπλή κίνησή τους. Το πρόγραμμα προσομοίωσης που τους βοήθησε να εντοπίσουν και να κατανοήσουν την κίνηση είναι το Solar system scope στην παρακάτω διεύθυνση: http://www.solarsystemscope.com/

Η ίδια ομάδα αναζήτησε πληροφορίες στα βιβλία και φυσικά το φεγγάρι προσέλκυσε ιδιαιτέρως το ενδιαφέρον τους καθώς διαπίστωσαν ότι ο άνθρωπος κατάφερε να προσεδαφιστεί στο φεγγάρι με σκοπό να το εξερευνήσει... έτσι έφτιαξαν πυραύλους για να μεταβούν και οι ίδιοι (έστω και νοερά) στον φωτεινό δορυφόρο που τόσο επηρεάζει τη γη λόγω της κοντινής του απόστασης από αυτήν. Τέλος η ομάδα έφτιαξε και ένα παιχνίδι όπου μέσα σε ένα σακουλάκι που μοιάζει με το διάστημα μπορεί κανείς να εντοπίσει τους πλανήτες και μετά να το καταγράψει στη σελίδα μέχρι να τους βρει όλους. Στο σακουλάκι βάλαμε ζελέ μαλλιών, μπλε χρώμα ζαχαροπλαστικής, λίγη ασημόσκονη και τους πλανήτες πλαστικοποιημένους. 

Η δεύτερη ομάδα αποτύπωσε εικαστικά τη μέρα και τη νύχτα και μας έδειξε με έναν φακό πώς συμβαίνει το φαινόμενο, το οποίο οφείλεται στην περιστροφή της γης γύρω από τον εαυτό της. Επίσης η περιστροφή γύρω από τον ήλιο προκαλεί και την εναλλαγή των εποχών καθώς άλλοτε η γη είναι πιο κοντά σε αυτόν και άλλοτε μακρύτερα. Τέλος και αυτή η ομάδα έφτιαξε ένα παιχνίδι με εικόνες και λέξεις. Πιο αναλυτικά, στο διάγραμμα του Venn οι παίκτες καλούνται να τοποθετήσουν στα μαγνητάκια τις εικόνες με τις αντίστοιχες λέξεις που εντοπίζουν στον ουρανό τη μέρα ή τη νύχτα και στο σημείο που τέμνονται οι δύο κύκλοι τις εικόνες και τις λέξεις που παρατηρούνται στον ουρανό και τη μέρα και τη νύχτα.

Φτάνοντας στην Παρασκευή ετοιμαστήκαμε για την παρουσίαση στους γονείς. Επιλέξαμε από κάθε ομάδα ποιοι θα πουν τί, συμφωνήσαμε στη σειρά παρουσίασης και όλα ήταν έτοιμα. Καθώς υπήρχε χρόνος δόθηκε και η πρόσθετη γνώση: οι κυρίες μας μίλησαν για τους αστερισμούς, την μυθολογική καταγωγή τους (από τις ζωγραφιές στο καράβι Αργώ της αργοναυτικής εκστρατείας). Φτιάξαμε και ένα παιχνίδι ώστε να μπορούμε να εντοπίζουμε κάποιους από αυτούς. Στην παρουσίαση οι κυρίες ενημέρωσαν και τους γονείς για αυτή την πρόσθετη γνώση και μας έδειξαν πώς τοποθετώντας έναν φακό στο χειροποίητο παιχνίδι μας μπορούμε να δούμε τον σχηματισμό των αστερισμών σε έναν τοίχο... Πολύ ενδιαφέρον και μαγικό!!!
 
Οι γονείς προσήλθαν μισή ώρα πριν την αποχώρηση του υποχρεωτικού προγράμματος και ξεκίνησε η παρουσιάση όσων μάθαμε, βιώσαμε, διαβάσαμε, είδαμε και ακούσαμε! Μας παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον και είδαμε ότι είναι μια διαδικασία που αξίζει τον κόπο γιατί έτσι και οι γονείς συμμετέχουν ενεργά στη σχολική πραγματικότητα και τα παιδιά συγκροτούν τη σκέψη και τις γνώσεις τους για να τις παρουσιάσουν σε κοινό. Άλλωστε το να μοιράζεται κανείς όσα γνωρίζει τον βοηθούν να τα συγκρατήσει καλύτερα στο μυαλό και στην ψυχή του... 



Το γνώριμο πια στην ομάδα μας μαύρο θέατρο δεν θα μπορούσε να λείψει καθώς το θέμα του διατήματος ενδείκνυται για μαύρο θέατρο!!! Οι κινήσεις των πλανητών αποδόθηκαν και με αυτή τη τεχνική!!!


 Σε όλη τη διαδρομή μας συνόδευσε το αγαπημένο μας τραγούδι για τους πλανήτες!



✱Υπευθύμιση: Η συγκεκριμένη διαδικασία με την εμπλοκή των γονέων θα λαμβάνει χώρα μία φορά το μήνα έως το τέλος της χρονιάς.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου